Australien 2008

I december 2008 tog vi på en 5 ugers lang ferie til Australien. Vi startede oppe nord på i Queensland og kørte hele vejen ned langs østkysten til Sydney og videre til Melbourne og rundt langs sydkysten til Adelaide. Det blev til 5 stater og 6995,9 km.

Vi startede vores tur i det nord-østlige Australien. Vi landende i Cairns d. 11. december, hvor vi overnattede første nat. Derefter tog vi til Daintree Village, hvor vi boede på et bed and breakfast i tre nætter. Dagene brugte vi på en fantastisk tur til Cape Tribulation, hvor vi så flotte strande og regnskov, en bådtur til koralrevet i havet ud for Port Douglas samt en flodtur, hvor vi så krokodiller og en enkel slange. Efter Daintree kørte vi syd på igen over Atherton Tablelands og overnattede i Townsville. Den 16. december ankom vi til Airlie Beach, som er en ferieby, der lever godt af dens fantastiske beliggenhed ved de smukke Whitsunday Islands. Vi boede to nætter i en kæmpe lejlighed og udover at nyde øerne fra balkonen, fløj vi med vandflyver til den største ø, Whitsunday Island og slendrede på den berømte lange sandstrand Whitehaven Beach. Den 18. december gik turen ind i landet til Eungella National Park, som er kendt for deres næbdyr. De ses bedst ved skumringstid, så vores billeder af dem, er ikke så gode.... Men vi så masser. Mærkelige dyr. Vi boede en nat i parken, før vi kørte videre syd på, og krydsede Stenbukkens vendekreds, hvor solen står lodret over landskabet midt på dagen omkring d. 22. december, dvs. ca. det tidspunkt, vi var der. D. 19. december ankom vi til Hervey Bay, hvor vi overnattede tre dage i en lejlighed/villa. Hovedformålet med vores besøg her, var at se Fraser Island, som er verdens største sandø. Man kan kun køre på øen med firehjulstrækker, så vi tog på en arrangeret tur, hvor vi blev kørt rundt i en hummer. Efter en lang køretur nåede vi d. 22. december til Sydney, hvor vi var i 6 dage. Her blev der slappet af på det lækre Sofitel, friet i Tiffany's, holdt jul på Rockpool, taget på tur til Blue Mountains, shoppet udsalg i David Jones og gået på stranden nær Bondi. D. 28. december kørte vi fra Sydney til hovedstaden Canberra, hvor vi overnattede en enkel nat. Her var meget varmt og pga. julen meget stille. Den 29. december kørte vi videre over Snowy Mountains mod Melbourne. Vi boede i Melbourne 3 dage over nytåret. Udover at fejre nytåret på en fantastisk restaurant, nød vi dagene ved at slendre rundt og indsnuse atmosfæren, der var lidt mere rå og europæisk i forhold til det pæne sydney. D. 2. januar kørte vi fra Melbourne langs den berømte Great Ocean Road. Og den var virkelig storslået, med fantastiske klippeformationer. Vi så tilmed vores første koalaer i nogle træer i vejkanten. Vi overnattede i den lille by Port Campbell, hvor der var meget koldt, og hvor stemningen iøvrigt også var lidt "skiferieagtig". Efter kl. 17 var der ikke så meget andet at lave end at hænge ud på den lokale. Fra Great Ocean Road gik turen ind i landet til The Grampians National Park, med flotte skovklædte bjerge og mystiske klipper. Vi boede to dag i udkanten af parken på Royal Mail Hotel, som var en sjov blanding af gourmet restaurant og motel. Sidste del af vores rejse var domineret af besøg i vindistrikter. Vi fik set en masse gårde og prøvet en masse vin..... og vi fik lært at spytte. Ikke en helt dårlig ide, hvis man vil have noget ud af det efter anden vingård. D. 5. januar overnattede vi i Coonawarra og d. 6. og 7. januar i Mclaren Vale. D. 8 januar tog vi færgen til Kangoroo island, hvor vi boede to dage på et wilderness retreat. På øen så vi mange dyr bl.a. søløver, sæler, koaler og kænguruer. Vi så også flot natur bl.a. barske kystlinier. Vejret var desværre lidt gråt og meget koldt. D. 10. januar blev det tid til at besøge et af de mere kendte vindistrikter, Barossa. Vi boede her i to dage og nåede at smage en masse dejlige vine. Vores feries sidste stop var Adalaide, hvor vi boede to dage inden hjemrejsen d. 14. januar. Temperaturen i Adelaide nåede op til 40 grader, men vi nåede alligevel rundt og fik en fornemmelse af denne egentlig ret hyggelige by. Men der blev også tid til afslapning på altanen og karbad i det luksuriøse badeværelse:-)