Namibia 2015/2016

Over julen 2015 var vi til Namibia med et par dage i Sydafrika i starten og enden af turen. Vi startede med to dage i Franschhoek, hvor vi nød god mad og vinsmagning og handlede delikatesser til vores videre rejse. Den 20. december kørte vi mod nord. Vi havde en overnatning ved byen Springbok i Namaqualand samt en i Upington, hvor vi købte ind til safarituren i Kalahari. Det var føste gang, vi var i Namaqualand, og selv om området er mest berømt for blomsterne i foråret, var det flot oplevelse. Den 22. december gik turen videre til det nordligste hjørne af Sydafrika - Kgalagadi Transfrontier National Park. Her boede vi i 4 dage i to forskellige uindhegnede lejre. Det var et par smukke, men også for Rikke nervepirrende dage, da vejene var godt sandet.

Efter at have holdt jul i Kgalagadi kørte vi ind i Namibia til hovedstaden Windhoek, hvor vi er to dage. Den 28. december tog vi videre til Etosha National Park. De første to dage boede vi i den østlige ende af parken i Namotomi Camp. Her så vi en del dyr bl.a. en stor elefantflok og masser af giraffer. Den 30. december kørte vi videre til hovedlejren midt i parken og så på vejen bla. et sort og et hvidt næsehorn. I Okaukuejo Camp havde vi lejet den bedste hytte med udsigt til vandhullet. Desværre ryger strøm og vand, så vi besluttede os for at køre videre to dage før tid og fejre nytår uden for parken. Vi tog til Eagle Tented Camp i to dage og slappede af og nød den dejlige varme og medbragte rødvin og champagne. Den 2. januar kørte vi til Etosha igen og til den vestlige del af parken til luksus camp'en Dolomite. Vi så en del "almindelig" savanne dyr som giraf, zebra og springbok, men ingen rovdyr desværre. Til gengæld blev vi glædeligt overraskede over vores hytte - mest pga. den fantastiske udsigt og splash pool.

Efter Etosha kørte vi mod vest gennem Damaraland og stoppede to dage ved den smukt placerede Grootberg Lodge. Her var vi ude og trekke efter sorte næsehorn på fod og så også elefant og giraf. Den 5. januar begyndte turen mod syd igen. Vi kørte langs den spektakulære Skeleton Coast, som vi også kørte på, da vi var i Namibia første gang i 2010. Denne gang kørte vi modsatte vej og endte i Swakopmund, hvor vi spiste dejlig fisk og overnattede. Den 6. januar fortsatte turen videre mod syd dog med et stop i Walvis Bay, hvor vi så en masse flamingoer.

Et must see i Namibia er de fantastiske sand dunes ved Sossousvlei. Vi var der i 2010, men nåede aldrig helt til enden, da bilen satte sig fast i sandet. Det gjorde vi til gengæld denne gang - vi tog en shuttle-bus - og hold da op et syn! Vi boede også samme sted som sidst, og solnedgangen var stadig lige så imponerende som sidst. Efter Sossesvlei gik turen af nye alfarveje mod Fish River Canyon. På vejen dertil overnattede vi på den pudsige, men også meget hyggelige Alte Kalkofen. Ved Fish River Canyon var vi på en bumlende tur af stenede veje langs kløften, hvor vi tog billeder af den smukke udsigt. Vi boede på en Lodge i nærheden og hyggede om eftermiddagen med minigolf og pool. Natten var lidt lang - Casper kunne ikke sove pga. græssende Gemsbok'er ved hyttens hoveddør. Grumpf, grumf, grumf.

Vores sidste dage på ferien boede vi i Sommerset West, et vinområde lidt uden for Cape Town. Vi tog en tur ind til byen og slappede ellers bare af med god sushi den ene aften og fin restaurant på vingård den sidste aften.